Skånes Volleybollförbund

Gemensamt öppet brev från flera förbund i Skånedistriktet

Till kommuner, föreningar, ledare och vårdnadshavare

Inom idrottsrörelsen är vi vana vid att tävla och kämpa. Ibland vinner vi, ibland förlorar vi mot ett bättre motstånd. Det senaste året har vi, precis som hela samhället mött en motståndare som är tuffare och obehagligare än någonting vi mött tidigare.

Coronapandemin har påverkat oss inom idrottsrörelsen på flera olika sätt. De flesta barn och unga har inte kunnat idrotta på samma sätt som tidigare. Tävlingsverksamheten har varit pausad för de flesta idrotter som gått miste om en hel tävlingssäsong. Gemensamt har vi tagit ansvar och anpassat oss efter myndigheternas rekommendationer och som har inneburit att både ställa in och ställa om.

Vissa idrotter har haft det svårare att hålla igång än andra. I Riksidrottsförbundet statistik över deltagaraktiviteter har inomhusidrottandet under 2020 minskat i stor utsträckning. När smittspridningsläget ser bättre ut och vi i ökande grad återvänder till ”det normala” är det viktigt att våra aktiviteter kommer igång igen – inte minst nu när tävling för unga börjar tillåtas igen. Det är hälsa och välmående för framtida generationer som står på spel. Därför måste de allra bästa förutsättningar ges till våra föreningar och ledare att planera för att starta om och bygga upp idrottsverksamheten igen.

Vad är då ”bästa förutsättningar”? Låt oss inte bli kortsiktiga utan låt oss anamma det långsiktiga perspektivet i en stundande tid av återstart. Vår uppmaning är att vi inte ska strida internt. Det får inte bli en tävlan mellan olika idrottsföreningar om flest eller bäst träningstider, eller för den delen en dragkamp som tvingar idrottsutövare att välja och välja bort. Lägg inte på extra pass bara för att ni är sugna på att erbjuda mer utan se till helheten. Extra pass kan tvinga fram ett val mellan olika idrotter eller aktiviteter och det är inte så vi starta om och bygga upp verksamheten igen. Tvärtom.

Under pandemin hände flera olika intressanta saker. Dels flyttades fokus från tävling och resultat till träning och utveckling. Många idrottare gillade det så låt oss behålla det som var bra. Det finns också de som drivs av tävlan så låt oss addera det nygamla perspektivet på ett smakfullt sätt. I vår familj ska alla få plats för det är allas rätt att vara med.

Att multiidrotta, det vill säga att hålla på med mer än en idrott, gör att barn och unga utvecklar en större rörelseförståelse. De stannar kvar längre inom idrotten och fler ges chansen att nå sin fulla potential som idrottare.

Låt oss därför tillsammans bidra till barn och ungas intresse för idrott. Det är pandemin som ska besegras och tillsammans ska vi hjälpas åt så att vi inte konkurrerar med varandra. Lägg därför inte på ett extra pass, eller en extra cup eller en extra lägervecka när det tillåts. Det finns flera anledningar till det, till exempel kan det kosta för mycket för familjer med små marginaler att ens hålla på med idrott.

Energi och engagemang bör istället läggas på att kontakta de som eventuellt slutat för att höra hur de mår. Planeringen bör ske på ett förnuftigt vis så att vi fortsätter att ta ett gemensamt ansvar för att våra barn och unga ska må bra och ges möjligheten att finna sin passion, träffa sina kompisar och vara aktiva inom idrotten så länge som möjligt.

Än är inte pandemin över så håll i och håll ut – och tack för ert ideella engagemang. Det är det som återbygger idrottsrörelsen.

RF-SISU Skåne tillsammans med de regionala idrottsförbunden i Basketboll, Bordtennis, Bowling, Brottning, Curling, Fotboll, Gymnastik, Handboll, Innebandy, Ishockey, Orientering, Parasport, Simidrott, Segling, Skolidrott, Tennis och Volleyboll.

Patrik Karlsson RF-SISU Skåne

Kjell Haglund Sydsveriges Curlingförbund
kjell.w.haglund@gmail.com

Om RF-SISU Skåne

RF-SISU Skånes uppdrag är att utveckla, utbilda, företräda och stödja idrottsföreningarna samt Specialdistriktsförbunden i Skåne. Vi är ett av landets största distrikt med 2200 föreningar. Vår uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för idrotten i distriktet.